Hyvällä viestillä erotut massasta

Oona Kankkunen

Ajattele, että selaat Tinderiä ja näet mielenkiintoisen tyypin, jonka esittelyteksti laittaa sukat pyörimään jalassa ja tuo perhosia vatsaan. Miksei työelämässä rakenneta pitchejä samalla tavalla persoonallisesti?

Oman asiantuntemuksen sanoittaminen, saati sen kiteyttäminen yrityksenä, myyjänä tai työnhakijana ei kuitenkaan ole helppoa. Jo tutkimuksien valossa me suomalaiset ei osata viestiä omasta osaamisestamme.

Työelämässä kuitenkin tarvitaan tiiviitä ja myyviä viestejä, eli ns. hissipuheita. Nämä ovat hyödyllisiä monenlaisissa tilanteissa, kuten esimerkiksi myynti- ja verkostoitumistilanteissa tai työhaastatteluissa. Hissipuhe on kiteytys sinusta ja edustamastasi asiasta, ja sen tarkoitus on selvä: voittaa vastapuolen huomio.

Eroon jargonista ja höpöhöpö esittelyistä 

Kaikessa viestinnässä olisi hyvä opetella eroon jargonista. Vai mitä ajattelet tästä:

“Olen oma-aloitteinen people person, joka rakastaa useamman langan käsissä pitämistä ja tiimityöskentelyä. Kokemusta on monelta eri toimialalta ja erilaisten ihmisten kanssa työskentelystä." 

Minun mielestäni tämä kertoo sinusta osaajana - ei yhtään mitään.

Pysähdy sen sijaan miettimään, mikä on viestin vastaanottajan tarve. Työnhaussa käännä rekrytoija viestin staraksi: mitä tämä etsii ja minkälaista apua tarvitsee?

Teroita ja kiteytä viestisi 

Viestisi tiivistäminen on välttämätöntä, koska lähtökohtaisesti kukaan ei jaksa eikä kenelläkään ole aikaa lukea tai kuunnella pitkään. Mieti ja kiteytä:

  1. Yleisösi, eli ketä olet auttamassa 
  2. Osaamisesi, eli missä autat 
  3. Hyötysi, eli mitä autat saavuttamaan
  4. Intohimosi, eli miksi teet tätä? 

Tiivistämisen apuna voit hyödyntää myös markkinoinnissa tunnettua kaavaa: "Autan parantamaan/lisäämään X vähentämällä/poistamalla Y".

Hyvä ydinviesti on ytimekäs ja jää mieleen  

Hyvä viesti erottaa sinut kilpailijoista ja vetoaa enemmän tunteisiin kuin järkeen. Annat siinä selkeän lupauksen. Ydinviesti kirkastaa olemassaolon tarkoituksen ja samalla se ohjaa kaikkea tekemistä ja sen avulla tiedetään, mitä halutaan sanoa ja kenelle: 

“Autan lämmittämään tai viilentämään kotisi samalla kun puolitan sähkölaskusi.” 

“Autan suomalaisia yrityksiä ottamaan LinkedInin haltuun, jotta yrittäjillä olisi enemmän myyntiä ja tunnettuutta vähemmällä vaivalla ja pienemällä budjetilla." 

Jo yhdellä lauseella voidaan tehdä vaikutus.

Oona  

Oona Kankkunen on kasvuvalmentaja, yrittäjä ja LinkedIn vaikuttaja, joka auttaa suomalaisia yrityksiä ja yrittäjiä myynnin ja tunnettuuden kasvussa. Oonan missio on tehdä myynnistä näkemyksellisempää ja viestinnästä vetovoimaisempaa. 

Onko sinulla tarina kerrottavana? Mikä on rohkeinta mitä olet työelämässä tehnyt? Entä suurin onnistumisesi tai paras rekrytointikokemuksesi? Mikä työelämäteko on jäänyt erityisesti mieleesi? Toivotamme vieraskirjoittajat lämpimästi tervetulleeksi mailitse roger.enlund@boing.fi.

Oona Kankkunen

27.12.2021

Katso myös nämä

    Mikko Kuitunen

    Mikko Kuitunen

    Visa Myllyntaus

    Visa Myllyntaus

    Seppo Koskinen

    Seppo Koskinen